måndag 29 augusti 2016

Söndag

Som vanligt när man ska sova kommer alla tankar. Kroppen var trött när jag gick och lade mg igår men det var svårt att somna. Jag har aldrig förut bott ute i någon by i Moldavien, när "arbetsdagen" varit slut så har jag alltid kunnat åka "hem" och stänga dörren och leva vårt sverigeliv, med dusch, vettig toalett, mat som jag är van vid och annat. 
Vi klev upp tidigt i morse och åkte till Paicu, som är grannbyn till Cucoara, där vi var med på gudstjänst. Vi sjöng lite och jag pratade lite om att vi är ett i Kristus. Vi bor i olika länd, pratar olika språk men vi har samme Far, det gör oss till syskon. Församlingen här i Paicu är den enda pingstförsamlingen i Moldavien som har en kvinna som predikar och leder. Även om pingstledningen inlandet godkänt det så ses det inte med helt blida ögon av andra pastorer i landet. Därför var det en väldigt ovanlig gudstjänst i dag när både jag och Tamara var de som delade ordet och predikade. Som jag förstått det så är det en församling uppe i norra Moldavien som kan tänka sig ha samarbetsgemenskap med den här församlingen, inte de som ligger närmast. 

Efter att vi ätit lunch så åkte jag, Tamara och Markus till Cahul, som är närmsta stora stad, och handlade inför veckan. Har aldrig handlat på "moldaviskt" vis förut. Vi åkte till en liten affär där det sprang folk omkring och plockade fram det man bad om. Tog ganska lång tid att få ihop allt men tillslut var vi klara och åkte tillbaka. 
Resten av dagen har vi mest slöat. Sovit en del, alla var ganska trötta.  

I morgon väntar bygge, tror vi ska gjuta golv. På,eftermiddagen är det "childrens program", alltså att barnen kommer, äter, leker och har en samling. Ska bli spännande att möta dem.
På kvällen skulle det visst bli grillfest och volleyboll (utan linjer, som Rickard konstaterade) med 
församlingens ledare. 
Känns bra att vara här! 

Bakgården, en härlig doft av höns, sur getmjölk och utedass! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar