fredag 27 juli 2012

Fredag

"Mamma, nu åker vi till lekplatsen"sa Elin när vi klev in i bilen som hämtade oss på flygplatsen. Min erfarenhet av detta land är att det finns fem "lekplatser" här och de byggde vi för sju år sen, eftersom det inte var till någon av de platserna vi skulle till så sa jag "Nej vi ska till vår lägenhet". När bilen stannade tittade Elin på mig och sa "du sa fel mamma, nu är vi vid lekplatsen". Det stämde, precis bredvid vår lägenhet så finns en nybyggd lekplats - i trä på grus!! Till och med gummiplattor under gungorna, vad säger du om det Nicklas?

Lägenheten som vi bor i är stor. Två stora sovrum (dock bara ac i det ena), två toaletter (lyx tyckte Folke), kök med matplats och ett stort vardagsrum. jättebra!!

En sak som jag lärt mig idag är att när ett flygplan kommer från luft som är -22 och möter luft som är +34 så skumpar det för de som sitter i flygstolarna...

Jag har även försökt förklara för Folke vad en gathund är, att den inte har någon som tar hand om den, ingen matte eller husse, att den tigger mat på restauranger och rotar i soptunnor, att den nog kanske har haft en matte och husse men att de kanske har rest iväg eller att den är uppvuxen utan matte och husse. Han hade svårt att förstå - hur ska man då kunna förstå att det inte bara handlar om hundarna i det här landet utan faktiskt även om allt för många barn...det är ju faktiskt svårt att förstå för mig.

Nu: äta nyplockade vindrutor och persikor!!

2 kommentarer:

  1. Skönt att ni har kommit fram och att allt verkar bra, men är inte vindrutor hårda att tugga på? Vi har ätit vinbär, de var söta och goda. Kram från mormor.

    SvaraRadera
  2. Ja, vad säger man? Dags att hälsa Moldavien välkommen in i nittonhundratalet?
    Inte ett sekel för tidigt.
    Undrar förresten om det var vi, genom det dåliga exemplets pedagogik, som lärde dem hur man skall bygga lekplatser? Finns det någon skadestatistik tillgänglig för "barns fall från höga gungor på betong"?
    Ha det gott, och njut av vindrutorna.

    SvaraRadera